Snídaně Blog

Chytrá a zdravá snídaně – co a kdy snídat?

„Snídaně – základ dne.“ Slýchali jsme všichni od našich maminek. Je tomu opravdu tak, nebo se obejdete bez snídání? A jaká je ta nejlepší snídaně, která vás posune blíž k vašim cílům?

Snídaně jsou jedním z nejdiskutovanějších témat ve fitness světě. Dočtete se, že bez snídaně nelze fungovat, kvůli vynechání snídaně ztloustnete a zpomalíte si metabolismus. Protichůdné názory naopak hlásají to, že snídaně není důležitá a její vynechání může být dokonce prospěšné. Pojďme si v tom udělat pořádek.

Je nutné snídat?

Jednoduchá odpověď na tuto otázku zní: Poslouchejte své tělo.

Pokud se do snídaně nutíte jen proto, abyste kvůli jejímu vynechání nepřibrali, zajásejte. Žádná studie přímo nedokládá to, že by pouhé vynechání snídaně mělo vliv na zpomalování metabolismu a následné tloustnutí. Naopak, pokud jste četli o přerušovaném půstu, snažíte se snídaně vynechávat, ale už od rána vám kručí v břiše a necítíte se dobře, prostě pro vás být bez snídaně není to pravé ořechové a raději snídejte. Myslete na to, že to, co sedí někomu jinému, nemusí sedět vám. Každý jsme jiný.

Příjem vs. výdej energie za celý den – to je, oč tu běží. Pokud budete snídat, k dalším jídlům si pravděpodobně dáte menší porce. Pokud snídani vynecháte, tělo si pravděpodobně o doplnění energie řekne větším obědem, večeří nebo vyšším počtem svačinek.
Chcete hubnout? Pokud vám jde o shazování nějakých těch kil, je důležité být v rozumném kalorickém deficitu, to znamená mít výdej energie vyšší, než příjem.
Chcete udržovat sportovní výkonnost i váhu? Příjem energie by měl být vyrovnán výdeji.
Chcete nabírat svalovou hmotu? Příjem energie musí být vyšší než výdej.

Nezáleží tedy vůbec na počtu jídel za den, nebo na tom, v kolik hodin si dáte první jídlo dne, ale na tom, kolik kalorií a živin přijmete během celého dne.

Kdy snídat?

Řiďte se svými pocity. Dělá se vám z představy snídaně nevolno? Najezte se, až budete mít hlad – třeba po příjezdu do práce a vyřízení prvních ranních e-mailů. Nebo klidně snídani vynechte a pochutnejte si až na obědě. Neumíte si naopak představit ranní rutinu bez oblíbené snídaně a kávy? Směle v tom pokračujte.

Pokud snídáte ráno, před odchodem z domu, snídejte nejdříve půl hodiny po probuzení, dejte tělu čas se nastartovat a vymanit z říše snů.

Chodíte ráno sportovat? Pak doporučujeme snídat buď minimálně hodinu před cvičením, ať má tělo čas snídani strávit, nebo si před cvičením dát jen něco menšího (například kousek banánu nebo jablka), případně jít trénovat na lačno, a velkou snídani nechat až po tréninku.

Snídejte každopádně v klidu. Najděte si příjemné prostředí, kde vás nebude nic rušit. Věnujte se pouze jídlu, odložte telefon, noviny i notebook. Soustřeďte se na chuť a vůni snídaně. Nespěchejte a každé sousto si vychutnejte naplno.

Co snídat?

Snídaně by měla být nutričně vyvážená a obsahovat vše, co vaše tělo potřebuje. To znamená – bílkoviny, zdravé tuky, polysacharidy, vlákninu, vitamíny a minerály.

Bílkovinami nabitou snídani vám zařídí vejce, šunka, tvaroh, řecký jogurt, fazole nebo proteinový prášek.

Kvalitní sacharidy doplníte z obilovin – ovesné vločky, žitný chléb, rýže, granola

Zdravé tuky získáte z oříšků, vajec nebo třeba avokáda.

Sladká snídaně vs. slaná snídaně? Záleží na vašich preferencích, z obou variant se dá vymyslet chutná a zdravá snídaně.

 

zdroj: top4fitness.cz