Vitamin Blog

Co je vitamin D a proč je důležitý?

Slovo vitamin pochází ze spojení slov „Vital a amine“ = životně důležité aminy. Jde o látky, které jsou součástí velkého množství biochemických procesů v našem těle. Mezi ně patří také vitamin D, který je spojený se zdravím kostí, poslední dobou se zdůrazňuje další z jeho nepostradatelných účinků a to funkce přirozené obranyschopnosti. Jak si zajistit dostatek vitaminu D?

Vitamin D a jeho účinky na organismus

Když se řekne vitamin D, napadne nás sluneční vitamin nezbytný pro kosti, imunitu, metabolismus minerálů a dělení buněk. Ve skutečnosti nejde o jeden vitamin ale hned o několik velmi podobných molekul (kalciferoly). Mohou být přírodního původu nebo také syntetické. Nejvýznamnější část tvoří vitamin D2 (ergokalciferol) a vitamin D3 (cholekalciferol).

Vitamin D je nepostradatelný:

  • pro vstřebávání využití vápníku a fosforu
  • k zachování normální hladiny vápníku v krvi
  • při mineralizaci kostí a jejich normální strukturu
  • pro normální funkce svalů
  • pro ukládání minerálů do zubů
  • pro správnou funkci imunitního systému
  • při procesu dělení buněk

Nedostatek vitaminu D v těle trápí většinu populace. Je to ovlivněno tím, v jaké žijeme zeměpisní šířce. Kvůli střídání ročních období nemáme pořád dostatek slunečních paprsků přímo na pokožce. Také naše obvyklá,česká kuchyně je chudá na zdroje vitaminu D, co vede k nízké hladině aktivních metabolitů v krvi. Příznaky nedostatku vitaminu D možná i vy pociťujete právě od podzimu do jara: cítíte se unaveně, sklesle a bez nálady. Nízká hladina se odrazí na přirozené obranyschopnosti, náladě a dlouhodobý nedostatek se projeví zvýšenou náchylností kostí na zlomeniny, na zubech, na kondici svalů a regeneraci. Nedostatek vitaminu D může vést až ke křivici u dětí.

Vitamin D a jeho denní dávka

Denní doporučená dávka vitaminu D je podle legislativy EU stanovena u dospělých osob na dávku 5 mikrogramů (200 UI). Pro kojence, děti, těhotné a kojící ženy je doporučený příjem 10 mikrogramů (400 UI). Toto množství ale není ideální. Ukázalo se, že aktivaci imunity je potřeba mít v krvi hladinu 100 – 125 nmol/l vitaminu D. Odhaduje se, že 60 – 75 % populace má hladinu mnohem nižší, dokonce až kolem 50 nmol/l. Přesnou hodnotu hladiny vitaminu D se dá stanovit v laboratoři ze vzorku krve. Pro dosažení doporučené hladiny by jste měli přijímat 1000 – 2000 UI (25 – 50 mikrogramů) vitaminu D. Pro posílení imunity potřebujete 2000 UI denně. Vyšší dávky vitaminu D konzultujte s lékařem, a to především u dětí, těhotných žen a žen po menopauze.

Jak doplnit vitamin D u nás:

 

autor: benu.cz